Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Lakialoite: Järjestyksenvalvojien asettaminen tulee mahdollistaa toisen asteen oppilaitoksiin.

Lisätty 20.03.2024

20.3.2024 toimittamassaan kirjelmässä Suomen Järjestyksenvalvontaliitto toimitti sisäministeriön lainvalmisteluosastolle lakialoitteen järjestyksenvalvojien asettamismahdollisuuden laajentamisesta yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen lisäksi myös toisen asteen oppilaitoksiin.

Yliopistoissa ja korkeakouluissa opiskelee usein samoja opiskelijoita kuin toisella asteella, mutta laki yksityisistä turvallisuuspalveluista (1085/2015) ei nykyisellään salli järjestyksenvalvojien asettamista toisen asteen oppilaitoksiin. Toisen asteen oppilaitoksiin palkataan vartijoita, mutta vartijan tehtävä ja toimivaltuudet eivät ole tarkoitettuja tähän toimintaan, joten toiminta lisä lähinnä näennäisturvallisuutta ja sellainen vaarantaa kaikkien osapuolten oikeusturvan.

Järjestyksenvalvojan tehtävänä on järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ja onnettomuuksien estäminen järjestyksenvalvojan toimialueella. Vartijan tehtävä ja toimivaltuudet on luotu omaisuuden vartiointiin. Jos vartija tekee henkilösuojausta, niin kyse on erikseen nimettävästä henkilöstä.

Tehtävät ja toimivaltuudet poikkeavat siis tavoitteiden ja toimivaltuuksien osalta merkittävästi.

Suomen Järjestyksenvalvontaliitto toimitti lakialoitteensa sisäministeriön lainvalmisteluosastolle 20.3.2024. Aloitteen mukaan järjestyksenvalvojien asettamismahdollisuus tulee kirjata lakiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen lisäksi myös toisen asteen oppilaitoksiin.